Lugemispäevik (2): Not All Rubrics Are Equal: A Review of Rubrics for Evaluating the Quality of Open Educational Resources.

Digitehnoloogiaajastul praktiseeritakse järjest enam avatud haridust ja avatud õppematerjalide loomine, kasutamine ja levitamine on igapäevane nähtus. Seda enam on kasvanud nende materjalide kvaliteedi hindamise tähtsus ning antud artikkel võtab vaatluse alla hindamismudelite võrdluse. Seda põhjusel, et materjalide laialdane kättesaamisega ei ole otseselt tagatud nende kvaliteet ja hariduslik kasu, isegi vastupidi – madala kvaliteediga materjalide kasutamine raiskab õpetajate aega ja ettenähtud õpiväljundid jäävad saavutamata.

Hindamismudeleid on erinevaid ja nad täidavad kohati ka erinevaid eesmärke, mistõttu antud uuringu tulemused annavad hea ülevaate nendega tutvumiseks.  Uuringusse oli kaasatud 14 hindamismudelit..

Hindamismudeli kasutamissagedus ei taga tingimata vajalike tulemusi. Rakendatavus ja töökindlus on pigem need märksõnad, mida jälgida. Mudelite toimivuse parendamiseks on läbi viidud empiirilisi teste ja kasutajatuge, aga et paremini aru saada nende tõhususest on vaja neid evalveerida erinevate parameetrite kaudu. 

ParameeterLeiud
Sisu
keskendub kvaliteedile, esitab kvaliteedinäitajad.
Esiteks: kuigi kõigi hindamismudelite peamine ülesanne on mõõta õppematerjalide kvaliteeti, võidi rõhutada erinevaid väärtusi ( nt. pedagoogika, standardid jms).
Teiseks: kõik mudelid dekonstrueerivad mudeli väiksemateks valdkondadeks, mis omakorda koosnevad veel erinevatest kriteeriumitest. Nii luuakse mitmedimensioonilisus ja nüansirikkus. 
Kolmandaks: paljudel mudelitel oli hindamiskriteeriumites kattuvusi, aga esines ka unikaalseid (nt. väärtus ja sponsorlus). 
Neljandaks: reitinguskaalade väärtused on väga erinevad, esitatakse 4-5-punkti skaalal, binaarselt või puudub üldse. 
Viiendaks: hindamisjuhendi olemasolu. 
Arendusprotsess
kas mudelis on toimunud testimisi, tehtud parandusettepanekuid ja neid rakendatud.
Kõik mudelid on loodud olemasolevatele materjalidele tuginedes, aga vaid 6 neist olid läbinud empiirlisi testimisi. Kolme puhul on läbi viidud ka arendustegevusi. 
Rakendatavus – 
hindamismudeli konteksti laiahaardelisus. 
Esiteks: 7 mudelit on universaalsed ja kasutatavad ainevaldkondade üleselt. Ülejäänute puhul märgati teatud kitsendusi kas ainepõhiselt või domeenipõhiselt. 
Teiseks: kaustajaks arvuti (2 juhul) või inimene. 

Kokkuvõtteks võib öelda, et hoolimata mõningatest ühisosadest on mudelid mitmekesised, valikuvõimalustega ja laiahaardelised. Samas hindamisjuhendite ja testimise puudumised seavad sageli kahtluse alla nende usaldusväärsuse ja rakendatavuse. Analüüs näitas ka kasutajatoe olulisuse hindamismudeli väärtuse suurendamiseks ning tõi välja erinevad viisid selleks (koolitusmaterjal, esitlus, videod).

Digitaalse õppevara ühe kodutööna oli ka mul põhjust erinevaid hindamusmudelitega tutvuda. Nad kõik paistsid esmapilgul sarnased, kuid lähemalt vaatlusel tulid välja eripärad.

Lugemispäevik on digitaalse õppevara õppeaine üks ülesanne ja hindamisele pääsemise eelduseks.

Allikas:

Yuan, M., & Recker, M. (2015). Not All Rubrics Are Equal: A Review of Rubrics for Evaluating the Quality of Open Educational Resources. The International Review of Research in Open and Distributed Learning16(5), 16–38. https://doi.org/10.19173/irrodl.v16i5.2389

Lisa kommentaar